Bezoekers gespot op ons tuincomplex;  DE COLORADOKEVER

Beste tuinders,
Helaas hebben we moeten constateren dat de Coloradokever onze tuinvereniging bezoekt. Deze kever bevindt zich meestal op de aardappelplanten. Wat weten we eigenlijk van deze kever? Wat  moeten we weten en welke acties moeten we ondernemen?  Hierbij uitgebreide informatie.

Hoe ziet de Coloradokever eruit?
De eitjes zijn geel/oranje, deze zijn minuscuul.
De larve zijn rood/oranje afhankelijk van het stadium
De volwassen kever heeft een geel schild met 10 zwarte lengtestrepen op zijn rug,
grootte kever ca. 1 cm

In het voorjaar kruipen de coloradokevers uit de grond en zoeken aardappelplanten. De winterkevers leggen aan de onderzijde van het blad eitjes. De temperatuur moet dan wel boven de 17 graden Celsius zijn. Enkele kevers leggen zelfs meerdere keren eieren (in totaal kan dit oplopen tot zo’n 500 stuks!). Nadat deze winterkevers eieren gelegd hebben, sterven ze. Afhankelijk van de temperatuur komen deze eieren na 5 – 21 dagen uit. De larven doorlopen verschillende stadia van L1 tot L4 (!!) Bij het stadium L4 kruipt de larve de grond in om zich te verpoppen tot kever, de zogenaamde zomerkever. De periode van het in de grond kruipen duurt 3 – 5 weken, afhankelijk van de buitentemperatuur. Na enkele weken komt deze zomerkever weer uit de grond en gaan voedsel zoeken. Is het Juli, dan zal de zomerkever nog een keer eieren leggen, maar is het al de maand augustus, dan kruipt de kever de grond in voor overwintering.

De weersinvloeden:
Hebben we een winter met strenge vorst met temperaturen van onder de -7 graden, gedurende een wat langere tijd, dan overleven de kevers niet. De coloradokever overwintert in de grond tot een maximale diepte van 50 centimeter. De temperatuur in de grond en de cyclus van de zomer zijn van grote invloed op de coloradokever. De snelheid van de ontpoppingscyclus is afhankelijk van de temperatuur. Hoe hoger de temperatuur, des te sneller gaat de cyclus. Dat is misschien ook de reden waarom we dit jaar ( 2018) deze kevers op ons tuincomplex hebben. We hebben dit jaar een extreem warm en droog voorjaar. Bij warme omstandigheden kan de cyclus (van ei tot kever) 4 weken duren, bij koud weer ruim 8 weken.

Belangrijk:
Ga opzoek naar de eitjes en verwijder ze van de bladeren van de aardappelplanten. De larven vreten het blad van de aardappel plant weg, wat pas zal leiden tot opbrengstverlies indien zo’n 10% of meer van je blad is opgevreten , echter de uitbreiding gaat razend snel, dus ontstaan er nog meer zomerkevers. Na de bloei van de aardappelplant ontstaat pas opbrengstschade als er minimaal 30% is opgevreten. Je snapt dat wanneer je in het voorjaar er geen aandacht aan besteedt, het kan voorkomen dat je in juli-augustus grote getalen zomerkevers kan hebben die plaatselijk wel heel veel schade kunnen aanrichten. Probeer de kevers te vangen, middels een plastic bakje met een laagje water. ( zonder water kruipen ze er uiteraard weer uit!) Zodra de kever aangeraakt wordt laat hij zich vallen. Dan kun je ze dooddrukken. Uiteraard zullen er ook bestrijdingsmiddelen zijn, echter daar zijn we als vereniging geen voorstander van. Mocht u dat toch willen hanteren dan kunt u op internet zoeken naar geschikte middelen.
Wees alert of de Coloradokever in September niet terug komt? Als hij er is kun je hem ook vinden op de aubergine bloemen. De Coloradokever voedt zich uitsluitend met bladeren en bloemen van planten uit de nachtschadefamilie ( Aardappelen, tomaten, aubergine en paprika).

21-6-2018/EWH